تبلیغات
اقتصاد بازرگانی - کشش تقاضا
چهارشنبه 8 تیر 1390

کشش تقاضا

• نوشته شده توسط: ئاسو

کشش قیمتی تقاضا

کشش قیمتی تقاضا درصد تغییرات مقدار تقاضا نسبت به تغییر قیمت است که به صورت رابطه زیر نمایش داده می‌شود:


E_{p} = \frac{\Delta Q}{ \Delta P}\cdot\frac{P}{Q}

در این فرمول ΔQ تغییر در مقدار و ΔP تغییر در قیمت است.باید توجه داشت که عکس شیب منحنی تقاضا یعنی \frac{\Delta Q}{ \Delta P} تنها جزئی از رابطه کشش تقاضا است و مقدارش منفی است.زیرا قیمت و مقدار در جهت عکس هم هستند.یعنی وقتی P افزایش می‌یابد ٬ Q کاهش می‌یابد و بلعکس.

در این رابطه کشش نقطه‌ای تقاضا نسبت به قیمت، یا کشش در یک نقطه داده شده بر روی تقاضا اندازه گیری شده است.اما در دنیای واقعی کشش قوسی تقاضا نسبت به قیمت یا کشش قیمتی تقاضا بین دو نقطه بر روی منحنی تقاضا اندازه گیری می‌شود.اما اگر رابطه فوق را برای اندازه گیری کشش قوسی استفاده کنیم نتایج متفاوتی بدست می‌آید که بسته به افزایش و یا کاهش قیمت دارد.برای حل این مشکل متوسط دو قیمت یا متوسط مقادیر را به کار می‌بریم٬و رابطه کشش قوسی تقاضا را اینگونه بیان می‌کنیم:

E_{p} = \frac{Q_2-Q_1}{P_2-P_1} \cdot\frac{P_2+P_1}{Q_2+Q_1}

که در آن به ترتیب اعداد ۱ و ۲ مقدار اولیه و بعدی هستند.اگر قدر مطلق کشش قیمتی تقاضا یعنی Ep بیشتر از یک باشد، یعنی کالا با کشش است و با افزایش قیمت درآمد کل واحد تولیدی افزایش می‌یابد.اگر برابر با یک باشد ٬افزایش قیمت آن تغییری در درآمد تولید کننده ایجاد نمی‌کندزیرا به همان مقدار که قیمت افزایش یافته، تقاضا نیز کاهش یافته است.اگر کمتر از یک باشد یعنی کالا کم کشش است و افزایش قیمت آن باعث کاهش تقاضای آن به میزان بیشتری خواهد شد و درآمد تولیدکننده را کاهش می‌دهد.


 کشش درآمدی تقاضا

مقدار تغییر در تقاضا برای یک کالا نسبت به تغییر در درآمد مصرف‌کننده را کشش درآمدی تقاضا می‌گویند که با EI نشان داده می‌شود.کشش نقطه‌ای تقاضا نسبت به درآمد به صورت زیر اندازه گرفته می‌شود:

E_{I} = \frac{\Delta Q}{ \Delta I}\cdot\frac{I}{Q}

که در آن ΔQ و ΔI به ترتیب تغییر در مقدار و درآمد هستند.جهت اجتناب از داشتن نتایج متفاوت کشش قوسی را را حساب می‌کنیم:

E_{I} = \frac{Q_2-Q_1}{I_2-I_1} \cdot\frac{I_2+I_1}{Q_2+Q_1}

کالاهایی که EI مثبت دارند کالاهای معمولی، و آنهایی که EI منفی دارند کالای پست هستند.کالاهای معمولی به این شکل دسته بندی می‌شوند:اگر EI بین ۰ و ۱ بود کالای ضروری و اگر بیشتر از ۱ بود کالای لوکس می‌باشد.مفهوم کشش درآمدی تقاضا برای یک واحد تولیدی از نظر تخمین تقاضای محصولی که می‌فروشد و پیش‌بینی تقاضا در آینده مهم است.

 کشش متقابل تقاضا

مقدار تغییر در قیمت کالای X نسبت به تغییر در تقاضای کالای Y را کشش متقابل تقاضا می‌نامند که به شکل زیر اندازه گرفته می‌شود:

E_{X,Y}=\frac{\Delta Q_X}{\Delta P_Y}\cdot\frac{P_Y}{Q_X}

در این فرمول ΔQX تغییر در مقدار کالای X و ΔPY تغییر در مقدار کالای Y می‌باشد.برای محاسبه دقیق‌تر، کشش قوسی را به شکل زیر محاسبه می‌کنیم:

E_{X,Y} = \frac{Q_X2-Q_X1}{P_Y2-P_Y1} \cdot\frac{P_Y2+P_Y1}{Q_X2+Q_X1}

اگر EX,Y مثبت بود، دوکالا جانشین همدیگر هستند، و اگر منفی بود مکمل یکدیگر هستند، و اگر نزدیک به صفر بود دو کالای مستقل و بی‌ارتباط به همدیگر هستند.کشش متقابل تقاضا در حد نسبتا بالا غالبا در مورد یک صنعت به کار برده می‌شود زیرا معرف آن است که کالاهای مختلف خیلی به یکدیگر شبیه هستند.

 عوامل موثر بر کشش تقاضا

۱-هر چه تعداد جانشین‌های کالایی بیشتر باشد، کشش قیمتی آن نیز بیشتر است.مثلا اگر کالایی جانشین‌های زیادی داشته باشد، با افزایش قیمت آن مصرف‌کننده روی به کالای جانشین می‌آورد.
۲-هر چه سهم بیشتری از درآمد یک فرد صرف کالایی شود، کشش تقاضای آن بیشتر می‌شود.مثلا یک فرد به تغییر قیمت کالایی مثل نمک که بخش کوچکی از درآمد او را به خود اختصاص می‌دهد حساسیت خیلی کمی نشان می‌دهد نسبت به مثلا کالایی که بخش بزرگی از درآمد او را مصرف می‌کند.
۳-هرچه تعداد کاربردهای یک کالا بیشتر باشد کشش قیمتی آن نیز بیشتر خواهد بود.افزایش قیمت کالای Y که کاربردهای متعددی دارد سبب می‌شود تا از آن در موارد کم اهمیت‌تر کمتر استفاده شود.
۴-هرچه قیمت یک کالا کمتر باشد واکنش مصرف‌کننده نسبت به تغییرات قیمت آن کمتر است.
۵-هر چه طول دوره زمانی تصمیم‌گیری بیشتر باشد، کشش تقاضا بزرگتر خواهد شد؛ زیرا امکان یافتن کالاهای مشابه و جانشین در بلند مدت بیشتر خواهد بود.

کشش عرضه

کشش عرضه درصد تغییر مقدار عرضه یک کالا را نسبت به درصد تغییر قیمت آن اندازه‌گیری می‌کند.فرمول آن بصورت زیر می‌باشد:

E_{S} = \frac{\Delta Q}{ \Delta P}

اگر ES بزرگتر از یک باشد عرضه باکشش است.اگر مساوی یک بود دارای کشش واحد و اگر کوچکتر از یک باشد کم کشش است.در محاسبه کشش عرضه، مانند کشش تقاضا استفاده از مقدار و قیمت اولیه یا مقدار و قیمت جدید مقدار کشش‌های متفاوتی بدست می‌آید.برای پرهیز از این تفاوت، می‌توان از متوسط مقدار و قیمت اولیه و جدید استفاده نمود.

کاربردهای کشش

تحلیل نیروها یا متغیرهایی که بر تقاضا اثر می‌گذارند و تخمین صحیح از اثر کمی آنها بر فروش (کشش‌ها) تحلیل نیروها برای واحد تولیدی بسیار مهم است.زیرا در این صورت می‌تواند بهترین تصمیمات را در کوتاه‌مدت بگیرد و برنامه رشدش را در بلند مدت تنظیم کند.

کشش و منحنی تقاضا

منحنی‌های زیر کشش را در دو حالت عمودی و افقی منحنی تقاضا بررسی می‌کند:


وقتی منحنی تقاضا عمودی است کشش برابر با صفر است و تقاضا واکنشی نسبت به قیمت ندارد.
وقتی منحنی تقاضا افقی است کشش بی‌نهایت است و تقاضا باکشش.



نظرات() 



Gaston
جمعه 17 آذر 1396 10:44 ب.ظ
Everything is very open with a very clear clarification of the
challenges. It was definitely informative.
Your website is very useful. Thanks for sharing!
How do you get taller in a day?
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:17 ق.ظ
Definitely believe that that you said. Your favorite justification seemed to be at the web the simplest thing to take into account of.
I say to you, I certainly get irked even as people think about
worries that they just do not recognise about. You controlled to hit the nail upon the top and also outlined out the whole thing without having side effect , other people could take a signal.
Will likely be back to get more. Thank you
Can exercise increase your height?
شنبه 14 مرداد 1396 03:45 ب.ظ
What's up, I want to subscribe for this weblog to take
newest updates, thus where can i do it please help.
Why does it hurt right above my heel?
شنبه 7 مرداد 1396 07:20 ب.ظ
Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you finding
the time and effort to put this short article together. I once again find myself spending way too much time both reading and posting comments.
But so what, it was still worth it!
Blanca
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 11:18 ب.ظ
Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how could
i subscribe for a blog web site? The account helped me a acceptable deal.
I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea
manicure
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 02:20 ق.ظ
I enjoy what you guys tend to be up too. This kind of clever work and reporting!
Keep up the wonderful works guys I've incorporated you guys to my blogroll.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 05:19 ب.ظ
It's going to be finish of mine day, however before end I am
reading this wonderful article to increase my know-how.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 02:40 ق.ظ
It's enormous that you are getting ideas from this piece of writing
as well as from our argument made at this place.
manicure
چهارشنبه 16 فروردین 1396 09:41 ب.ظ
You actually make it appear really easy with your presentation however I to find this topic
to be really something which I think I might never understand.
It kind of feels too complex and extremely vast for me.
I'm having a look forward for your subsequent post, I
will try to get the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر