تبلیغات
اقتصاد بازرگانی - رفتار مصرف کننده
جمعه 4 آذر 1390

رفتار مصرف کننده

• نوشته شده توسط: ئاسو

تعریف رفتار مصرف كننده
تصور عمومی بر این است كه رفتار مصرف كننده،چگونگی خرید كالاها و خدمات توسط افراد می باشد،اما در واقع رفتار مصرف كننده چیزی بیشتر از خرید كالاها و خدمات توسط افراد است. رفتار مصرف كننده را به طور كلی چنین تعریف می نمایند:
تصمیم نهایی مصرف كننده با توجه به اكتساب، مصرف و خلاص شدن از كالاها،خدمات،زمان و نظرات بخشهای مختلف تصمیم گیری در یك دوره زمانی می باشد .

رفتار مصرف كننده شامل كالاها،خدمات،فعالیتها و نظرات می باشد.
رفتار مصرف كننده تنها چگونگی خرید كالاها را شامل نمی شود،بلكه شامل استفاده از خدمات، فعالیتها و عقاید نیز می باشد. فعالیتهائی مانند مسافرت كردن،رفتن به دندانپزشكی،ثبت نام برای كلاسهای آموزشی و غیره همگی جزء مواردی هستند كه رفتار مصرف كننده آنها را شامل می شود. به این دلیل رفتار مصرف كننده شامل كالاها،خدمات،فعالیتها و عقاید می باشد و تلاشهای بازاریابی برای رفع نیازهای افراد پیشنهاد  نامیده می شوند.

رفتار مصرف كننده تنها خرید را شامل نمی شود.
اگر چه حالت خرید برای بازاریابان بسیار مهم است،اما رفتار مصرف كننده تنها خرید را شامل نمی شود. بلكه رفتار مصرف كننده شامل سه فعالیت اكتساب ،مصرف  و خلاص شدن  است.
اكتساب به روندی اطلاق می شود كه شخص طی آن یك پیشنهاد را به دست می آورد. خرید تنها یكی از راههای اكتساب و به دست آوردن كالاست. مواردی از قبیل قرض كردن،مبادله پایاپای،خرید لیزینگی و غیره روشهای دیگری هستند كه یك شخص می تواند كالاها و خدمات را به دست آورد.
مصرف روندی است كه از طریق آن فرد از یك كالا و یا خدمت استفاده می كند. علیرغم اینكه بیشتر تحقیقات رفتار مصرف كننده، اكتساب را مورد مطالعه قرار داده‌اند، مصرف هسته مركزی رفتار مصرف كننده است و به دلایل زیر از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.
نخست اینكه مصرف كننده یك كالا پیام ضمنی سمبولیكی  را به دیگران منتقل می نماید. به عنوان مثال استفاده از اتومبیلی خاص،نوع پوشش فرد، نوع فعالیتهای تفریحی همگی می توانند شخصیت فرد را به دیگران القاء نمایند.
دوم اینكه مصرف می تواند رفتارهای دیگر افراد را تحت تأثیر خود قرار دهد. به عنوان مثال انتقال تجربه منفی یك مصرف كننده به دیگران عاملی است كه خرید و یا مصرف یك پیشنهاد را از طرف آنها تحت تأثیر خود قرار می دهد.
خلاص شدن در نهایت روندی است كه در آن شخص از  پیشنهادی كه قبلاً اكتساب نموده ‌است، خلاص می شود. خلاص شدن تنها شامل دور انداختن یك پیشنهاد نیست بلكه مبادله یك پیشنهاد با پیشنهادی دیگر،‌ بخشیدن پیشنهاد به دیگر افراد، تغییر كاربری پیشنهاد همگی از روشهایی هستند كه یك مصرف كننده از كالاها و خدمات اكتسابی خود خلاص می شود.

رفتار مصرف كننده یك روند پویاست.
رفتار مصرف كننده اكتساب،مصرف و خلاص شدن را به صورت یك توالی پویا در یك دوره زمانی خاص شامل می شود. این دوره زمانی می تواند شامل چند ساعت،چند روز،چند هفته، چند ماه و حتی چندین سال باشد.

رفتار مصرف كننده می تواند افراد زیادی را شامل شود.
رفتار مصرف كننده لزوماً رفتار یك شخص خاص را منعكس نمی سازد. تصمیم گیری در مورد خرید یك خودرو، رفتن به رستورانی خاص،اجاره نمودن مسكن از رفتارهایی هستند كه می توانند شامل گروهی از دوستان، تعدادی از همكاران و یا همه افراد خانواده باشند.
به علاوه افراد می توانند طی انجام یك رفتار مصرف كننده نقشهای متعددی را برعهده داشته باشند. درخرید اتومبیل به عنوان مثال یك و یا چند عضو خانواده  ممكن است نقش جمع آوری كننده اطلاعات را بر عهده داشته باشند، در حالیكه همان فرد یا افراد می توانند در این روند نقش مصرف كننده و یا خریدار را نیز بر عهده بگیرند.


رفتار مصرف كننده شامل تصمیمات بسیاری است.
رفتار مصرف كننده شامل درك و شناسایی چرایی ،محل ،زمان ،چگونگی ، میزان دفعات  و مدت خرید ،اكتساب، مصرف و خلاص شدن از یك پیشنهاد است.

تصمیم گیری در مورد اكتساب،مصرف و یا خلاص شدن از یك كالا یا خدمت
 مصرف كنندگان باید در مورد اقدام به اكتساب،مصرف و خلاص شدن از یك كالا و یا خدمت تصمیم گیری نمایند.آنها ممكن است اضافه درآمد خود را پس انداز نموده و یا تصمیم به خرید مسكن نمایند و یا كالایی را دور بیاندازند. در برخی موارد تصمیم در مورد اكتساب،مصرف و خلاص شدن با نگرانی مصرف كننده در ارتباط
 است. به طور مثال مطالعه‌ای اكتشافی در هشت كشور نشان داد كه خلاص شدن از گوشیهای تلفن همراه با خطر ابتلا به تومور مغزی مرتبط بوده است. نگرانیهای اجتماعی،روانشناختی،اقتصادی و غیره همگی می توانند مصرف كننده را ترغیب به تصمیم گیری در مورد اكتساب، مصرف و خلاص شدن از یك پیشنهاد نمایند.

چه چیزی اكتساب، مصرف و یا دور انداخته شود.
مصرف كنندگان روزانه مبالغی را صرف خرید كالاها و خدمات می نمایند و مشخصاً در مورد چیزهایی كه خرید و یا به مصرف می رسانند تصمیمات مختلفی را اتخاذ می نمایند.

چرا یك كالا یا خدمت اكتساب، مصرف و یا دور انداخته می شود.
مصرف می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. یكی از این دلایل نیاز است و شخص برای برطرف كردن نیاز خود اقدام به مصرف كالاهایی خاص می نماید.
برخی از اوقات مصرف همراه با یك تنش  صورت می گیرد. به طور مثال نوجوانی با وجود آگاهی از مضرات سیگار برای كسب احترام دوستان خود اقدام به مصرف آن می نماید، كه این مصرف ممكن است همراه با یك تنش روانی باشد.
برخی از اوقات نیز مصرف كنندگان نمی توانند اكتساب، مصرف و خلاص شدن از كالاها و خدمات را متوقف سازند. افراد ممكن است به مصرف یك كالا عادت كرده باشند و یا كالایی خاص را بیش از اندازه مصرف كنند.
در نهایت یك مصرف كننده ممكن است مایل به اكتساب، مصرف و یا خلاص شدن از یك كالا یا خدمت باشد، اما قادر به عملی كردن میل درونی خود نباشد. برای مثال فرد تمایل دارد كه مسكنی مناسب برای خود خریداری نماید، اما به علت محدودیتهای مالی قادر به برآورده كردن این نیاز درونی نیست.

چرا یك كالا یا خدمت اكتساب، مصرف و دور انداخته نمی شود.
بازاریابان همچنین تمایل دارند كه بدانند چرا یك كالا اكتساب،مصرف و دور انداخته نمی شود. مصرف كنندگان ممكن است اقدام به خرید دستگاه مایكرویو ننمایند، زیرا تصور می كنند كه طریقه استفاده از كالا را نمی دانند و یا ممكن است آنها این تصور را داشته باشند كه تكنولوژی به سرعت تغییر می كند و انواع جدیدی از این كالا وارد بازار خواهد شد.

چگونه یك كالا و یا خدمت اكتساب، مصرف و دور انداخته می شود.
الف: روشهای اكتساب یك كالا یا خدمت: برای اكتساب یك كالا یا خدمت مصرف كنندگان روشهای مختلفی را به كار می برند كه عبارتند از:
خرید: اگر چه معمولاً معمولترین راه بدست آوردن یك كالا خرید است، اما روشهای دیگر نیز برای اكتساب به كار می رود.
مبادله: مصرف كنندگان می توانند یك كالا را از طریق مبادله با كالا یا خدمتی دیگر بدست آورند. به طور مثال كتابفروشیها،كتابهای كهنه افراد را با كتابهای نو مبادله می كنند.
لیزینگ و یا اجاره كردن: مصرف كنندگان برای بدست آوردن كالاهایی مانند اتومبیل و مسكن از این روشها نیز می توانند استفاده كنند.
هدیه گرفتن: هدیه گرفتن یكی از روشهای اكتساب یك كالا به شمار می رود. هدیه گرفتن در تمام دنیا رایج است و در هر جامعه هنجارها و قوانین و هنجارهایی در مورد هدیه گرفتن وجود دارد. بازاریابان همیشه به دنبال ترغیب كردن افراد به هدیه دادن هستند.
پیدا كردن: در برخی از موارد مصرف كنندگان كالاهایی را پیدا می كنند كه كسی دیگر آنها را گم كرده است.
دزدی: كالاها می توانند از طریق دزدی نیز اكتساب شوند. امروزه به طور روز افزون تولید كنندگان كالا سعی دارند كه این روش اكتساب را با موانع امنیتی كاهش دهند.
قرض گرفتن: تصور عمومی بر این است كه روش قرض گرفتن همیشه آگاهانه و با رضایت دو طرف صورت می گیرد، در حالیكه گاه این روش به صورت غیر قانونی و عدم آگاهی یكی از طرفین نیز صورت می گیرد. به طور مثال افرادی كه یك لباس را خریده و پس از استفاده چند روز به فروشنده برمی گردانند وجه پرداختی خود را باز پس می گیرند. این روش اگر چه در ظاهر غیر اخلاقی و همراه با عدم آگاهی فروشنده است، اما نوعی اكتساب از طریق روش قرض گرفتن محسوب می شود.

ب: روشهای مصرف یك كالا یا خدمت: علاوه بر درك چگونگی اكتساب یك كالا یا خدمت،بازاریابان نیازمند درك چگونگی مصرف آن نیز می باشند. مطمئن شدن از استفاده درست از یك كالا یكی از دلایل روشن برای اهمیت درك چگونگی مصرف یك كالا است.برای مثال علیرغم اینكه برروی كالاهای خطرناك طریقه مصرف آن درج شده است،‌بعضی از مصرف كنندگان بدون توجه به دستور العمل استفاده،اقدام به مصرف كالا می نمایند. لذا شناخت و درك چگونگی مصرف یك كالا امری مهم برای بازاریابان می باشد.
ج: روشهای خلاص شدن از یك كالا: در نهایت مصرف كنندگان می توانند در مورد چگونگی خلاص شدن از یك كالا تصمیم بگیرند. به طور كلی چندین روش برای خلاص شدن از یك كالا وجود دارد:
عوض كردن كاربری كالا: استفاده از مسواك كهنه برای تمیز كردن كفش و كوتاه كردن شلوار مثالهایی از این روش به شمار می آیند.
دور انداختن كالا به طور موقت: قرض دادن یا اجاره دادن یك كالا مثالهایی از این روش محسوب می شود.
خلاص شدن دائمی از كالا: دور انداختن یك كالا یا خدمت روش اصلی در خلاص شدن از آنها است، اما مبادله، بخشیدن و فروختن نیز مثالهایی از این روش یعنی خلاص شدن دائمی از پیشنهاد می باشند.

در چه زمانی یك كالا اكتساب،مصرف و یا دور انداخته می شود.
گرایش یك مصرف كننده به خرید لباسهای گرم و تجهیز منزل با وسایل گرما ساز با فرا رسیدن فصل سرما افزایش می یابد. در حالیكه در همان زمان گرایش وی به خرید كولر و لوازم سرمایی از بین می رود. همچنین دندانپزشكان در آمریكا دریافته‌اند كه گرایش به ترمیم دندان قبل از انتخابات در میان سیاستمداران افزایش می یابد. اوقات مختلف در روز نیز بر تصمیم مصرف كننده تأثیر دارند. به طور مثال در وعده های مختلف غذایی یك فرد تمایل به غذاهای مختلف دارد.
نیاز مصرف كنندگان به تغییر نیز می تواند بر تصمیم به اكتساب، مصرف و خلاص شدن از یك كالا و یا خدمت تأثیر داشته باشد. ممكن است شخص تصمیم بگیرد كه به جای قهوه، چای مصرف نماید. رخدادهای مختلف نیز می توانند بر رفتار مصرف كننده تأثیر بگذارند. به طور مثال مراسم ازدواج، ‌فارغ التحصیلی و مراسم تدفین نیز می توانند بر زمان اكتساب، مصرف و خلاص شدن تأثیر بگذارند.
تصمیم مصرف كننده در مورد زمان مصرف یك كالا می تواند با توجه به زمان احتمالی مصرف دیگران اتخاذ شود. یك فرد ممكن است با توجه به زمان مسافرت كردن همكاران خود اقدام به تصمیم گیری در مورد زمان مسافرت كردن خود نماید.

در چه مكانی اكتساب، مصرف و خلاص شدن از یك كالا یا خدمت صورت می پذیرد.
 با پیشرفتهای صورت گرفته‌ اخیر یك مصرف كننده می تواند یك كالا را از طریق ایمیل ، تلفن، پست و اینترنت خریداری نماید. بازاریابان همچنین می  توانند محل خلاص شدن از یك كالا را تعیین نمایند. به طور مثال جمع آوری،تولید و  مصرف نوشیدنیهای مختلف در محلی خاص نمونه‌ای از این تلاشهای بازاریابان و تولید كنندگان نوشیدنی می باشد.

چند بار و چه مدت یك كالا یا خدمت اكتساب، مصرف و دور انداخته می شود.
مصرف كنندگان در مورد تعداد دفعات و مدت زمان استفاده از یك كالا یا خدمت
تصمیم گیری می نمایند. تصمیمات استفاده از یك كالا یا خدمت در میان افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال چینی‌ها قهوه كمتری نسبت به آمریكاییها مصرف می كنند. ولی در عوض مصرف چای بیشتری دارند .

خصوصیات فردی موثر در رفتار مصرف كننده
خریدهای مصرف كنندگان شدیداً تحت تأثیر خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانی آنان قرار می گیرد.
عوامل فرهنگی دارای بیشترین و عمیق ترین تأثیرات بر رفتار مصرف كننده‌اند. بازاریاب می باید در مورد نقشی كه فرهنگ،‌خرده فرهنگ و طبقه اجتماعی خریدار بر عهده دارد به آگاهی و شناخت لازم دست یابد.
عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی یكی از مهمترین عوامل شكل دهنده رفتار و خواسته
فرد به شمار می رود. رفتار بشر عمدتاً یاد گرفتنی است. یك فرد هنگام رشد در یك جامعه ارزشهای بنیادی، برداشتها، خواسته ها و رفتارهای متفاوتی را از دیگران می‌آموزد. بازاریابان باید همواره برای پیش بینی كالاهای جدیدی كه احتمالاً خواهان دارند جهت گیری فرهنگی را دقیقاً زیر نظر داشته باشند.
خرده فرهنگ: هر فرهنگ خود از چندین خرده فرهنگ یا گروههایی از مردم تشكیل می شود كه دارای نظامهای ارزشی مشتركی هستند. این نظامها خود بر پایه عادات و رسوم و تجربیات زندگی مشترك استوارند.
طبقه اجتماعی: هر جامعه‌ای تقریباً دارای شكلی از ساختار اجتماعی است. طبقات اجتماعی از قسمتهای منظم و نسبتاً پایداری در یك جامعه تشكیل شده‌اند كه اعضای آن دارای ارزشها،‌ علایق و رفتار مشابه و مشتركی هستند. نمی توان طبقه اجتماعی را با یك عامل منفرد، مثلاً درآمد تعریف كرد بلكه طبقه اجتماعی با تركیبی از عواملی همچون شغل، درآمد، میزان تحصیلات، سطح دارایی و سایر متغیرها تعیین می شود. هر یك از طبقات اجتماعی در انتخاب كالا و مارك بخصوصی از آن، دارای رجحانهای مخصوص به خود است.

عوامل اجتماعی
رفتار مصرف كننده تحت تأثیر عوامل اجتماعی نیز قرار می گیرد. این عوامل اجتماعی از گروههای كوچك، افراد خانواده و جایگاه و نقش اجتماعی مصرف كننده تشكیل می شوند. شركتها باید هنگام تدوین خطی مشی‌های بازاریابی خود این عوامل را دقیقاً مد نظر قرار دهند، زیر این عوامل بر واكنشهای مصرف كننده شدیداً تأثیر می گذارند.
گروهها: رفتار یك فرد تحت تأثیر گروههای كوچك بسیاری قرار می گیرد. از جمله این گروهها می توان از خانواده، دوستان، همسایگان و همكاران نام برد.
 گروههای مرجع: گروههایی هستند كه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در شكل دادن به رفتار و عقاید یك شخص مؤثرند. بازاریابان كوشش می كنند گروههای مرجع بازارهای هدف خود را بشناسند.
خانواده: اعضای خانواده قادرند شدیداً رفتار خریدار را تحت تأثیر قرار دهند. اعضای خانواده به دو دسته تقسیم می شوند، نخست والدین شخص، كه راهنمای وی محسوب می شوند و شخص جهت گیریهای خود در مورد دین، سیاست، اقتصاد و غیره را از آنها می آموزد. همسر و فرزندان شخص، نیز تأثیر مستقیمی بر رفتار روزمره وی دارند.
نقش و منزلت اجتماعی، یك شخص به گروههای زیادی نظیر، خانواده، باشگاه و سازمان و غیره تعلق و وابستگی دارد. جایگاه شخص در هر كدام از این گروهها بر حسب نقش و منزلت او تعیین می شود.

عوامل شخصی
تصمیمات یك خریدار تحت تأثیر خصوصیات فردی او نیز قرار می گیرد. این خصوصیات شامل سن، مرحله زندگی، شغل، وضعیت اقتصادی، سبك زندگی و شخصیت و تصور شخصی می شوند.
سن و مرحله زندگی: مردم در طول زندگی خود خریدار كالاها و خدمات متفاوتی هستند. در دوران طفولیت، مصرف كننده غذای كودك‌اند.در دوران رشد و بلوغ همه نوع مواد غذایی را مصرف می كنند و در سالهای واپسین زندگی احتمالاً به رژیم‌های غذایی خاصی پناه می برند. سلیقه مردم در انتخاب لباس، و اثاثیه و تفریحات شدیداً تحت تأثیر سن آنها قرار داد.
شغل: شغل هر كس، نوع كالاها و خدماتی را كه او می خرد، تحت تأثیر قرار می دهد یك كارگر كفش، لباس و وسایل ناهار خوری كارگری می خرد و تفریحات او ممكن است فقط  در بازی بولینگ  خلاصه شود. در صورتی كه مدیر عامل یك شركت پوشاك و كفش گران قیمت می خرد، با هواپیما سفر می كند و خریدار قایق تفریحی است.
وضعیت اقتصادی: شرایط اقتصادی یك نفر تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر انتخاب كالا می گذارد. بازاریابان كالاهایی كه درقبال تغییر درآمد دارای حساسیت زیادند، از نزدیك  روند درآمد، پس انداز و نرخ‌های بهره بانكی را زیر نظر می گیرند.
سبك زندگی: مردمانی كه متعلق به خرده فرهنگ و طبقه اجتماعی مشابه و حتی مشاغل یكسانی هستند، ممكن است از سبك و شیوه زندگی متفاوتی برخوردار باشند. سبك زندگی یك الگوی زندگی فردی است كه در فعالیتها، دلبستگیها و افكار شخصی بیان  می شود. سبك زندگی چیزی است بیش از شخصیت یا طبقه اجتماعی شخص. سبك زندگی شامل الگوی كامل عمل و عكس العمل فرد در جهان است.
شخصیت و تصور شخصی: شخصیت كاملاً متمایز هر فرد، اعم از زن و مرد، رفتار خرید او را تحت تأثیر قرار می دهد. شخصیت، مجموعه خصوصیات روانی منحصر به فردی است كه به واكنشهای نسبتاً پایدار دائمی یك فرد نسبت به محیط خود می‌انجامد. شخصیت معمولاً بر حسب ویژگیهایی از قبیل: اعتماد به نفس، استقلال، تغییر، وابستگی، خلاقیت و غیره تعریف می شود. بسیاری از بازاریابان از مفاهیم وابسته به شخصیت استفاده می كنند. تصور شخصی یا تصویر ذهنی از جمله همین مفاهیم است. واقعیت این است كه داراییهای مردم بیانگر هویت آنان است. به عبارت دیگر «ما هرچه داریم،همان هستیم».از این رو برای پی بردن به رفتار مصرف كننده، بازار یاب باید بدواً نسبت به رابطه بین تصور شخصی و دارایی های مصرف كننده آگاهیهای لازم را به دست آورد.

عوامل روانی
انتخاب و خرید شخص، تحت تأثیر چهار عامل روانی عمده، شامل انگیزش، درك، یادگیری و باورها و عقاید نیز قرار می گیرد.
انگیزش
یك شخص در آن واحد نیازهای متفاوتی دارد. بعضی از این نیازها فیزیولوژیكی‌اند و از احساس گرسنگی، تشنگی و ناراحتی ناشی می شوند. بعضی از این نیازها روانی‌اند  و از نیاز به شناخته شدن، احترام یا احساس تعلق ناشی می شوند. اكثر این نیازها در یك زمان معین برای تحریك فرد به انجام یك عمل خاص فاقد شدت كافی‌اند. یك نیاز، زمانی به محرك تبدیل می شود كه از شدت كافی برخوردار باشد. یك محرك یا انگیزش عبارت از نیازی است كه برای هدایت شخص در امر تأمین رضایت او، از شدت كافی برخوردار باشد.
درك
یك فرد آماده عمل است. نحوه عمل فرد تحت تأثیر درك او از محیط قرار می گیرد. دو نفر با دارا بودن انگیزش مشابه و در شرایطی یكسان، نحوه عمل متناقض دارند، زیرا ادراك آنها از محیط متفاوت است.
یادگیری
یادگیری تغییراتی است كه در رفتار شخص در اثر تجربه به وجود می آید. بر اثر تئوریهای یادگیری، بیشتر رفتار بشر آموختنی است. یادگیری در اثر تأثیر متقابل تمایلات، محركها، اوضاع و احوال، واكنش‌ها و عامل تقویت تحقق می یابد. میل عبارتست از یك محرك قوی داخلی كه اقدامی را طلب می كند. میل زمانی به انگیزه تبدیل می شود كه به طرف یك شی محرك هدایت شود. و اوضاع و احوال از محركهای كوچكی تشكیل می شوند كه زمان، مكان و نحوه انگیزش شخص را تعیین می كنند.
باورها و عقاید
مردم باورها و عقاید خود را از راه عمل و یادگیری كسب می كنند. این باورها و عقاید نیز به نوبه خود بر رفتار خرید آنان تاثیر می گذارد. یك باور عبارت از یك عقیده توصیفی است كه یك فرد نسبت به چیزی دارد.
به عنوان مثال. برتر بودن كیفیت كالاهای ساخت ژاپن یك باور در میان افراد است. بازاریابان به باورهای مردم درباره كالاها و خدماتی خاص و چگونگی شكل گرفتن این باورها علاقمندند . همین باورها چون هاله‌ای گرداگرد كالا و تصویر ذهنی مارك قرار می گیرند و مردم نیز بر اساس باورهای خود عمل می كنند. اگر بعضی از این باورها به دلیل نادرست بودن مانع خرید شوند، بازاریاب باید با توسل به برنامه‌ خاصی نسبت به تعدیل و اصلاح آنها اقدام كند.
مردم در باره دین، سیاست، پوشاك، موسیقی و تقریباً هر چیز دیگری اعتقاداتی دارند. یك عقیده، احساسات و تمایلات نسبتاً پایدار یك شخص را نسبت به یك كالا یا یك طرز فكر نشان می دهد. این اعتقادات است كه مردم را به چیزی علاقمند یا از آن متنفر می كند و باعث رفتن به طرف چیزی یا گریز از آن می شوند.
تغییر عقیده كاری بس دشوار و پر هزینه است عقاید یك شخص، همه به سان یك پیكره واحدند بنابراین تغییر در یك عقیده ممكن است مستلزم انجام تعدیلات  دشواری در سایر عقاید می باشد .

نظرات() 



Cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 09:29 ق.ظ

Many thanks. Numerous postings!

ou acheter du cialis pas cher enter site natural cialis ou acheter du cialis pas cher we choice free trial of cialis enter site very cheap cialis low dose cialis blood pressure cialis generico in farmacia wow cialis 20 how much does a cialis cost cialis patentablauf in deutschland
Buy generic cialis
شنبه 8 اردیبهشت 1397 12:08 ق.ظ

Wow a good deal of amazing info!
cialis pills boards cialis 05 cialis 5 mg buy cialis italia gratis cialis dosage canadian drugs generic cialis achat cialis en europe click here to buy cialis how does cialis work generic cialis 20mg tablets
Generic viagra
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 08:14 ب.ظ

Cheers, I like it!
buy viagra online safe buy viagra cvs order viagra uk buy viagra online cheap uk how do you buy viagra where buy viagra uk pharmacy buy online sildenafil uk pharmacy buy viagra with prescription order viagra online no prescription
Buy cialis online
شنبه 18 فروردین 1397 10:08 ق.ظ

Nicely put, Thanks.
acheter cialis kamagra online prescriptions cialis generic for cialis buy cialis online cialis 100mg suppliers cialis generico in farmacia buy cialis sample pack cialis sans ordonnance tadalafil 10 mg venta cialis en espaa
Concepcion
جمعه 17 آذر 1396 11:42 ق.ظ
When someone writes an paragraph he/she keeps
the plan of a user in his/her mind that how a user can know it.

Thus that's why this paragraph is amazing. Thanks!
best psychic mediums
جمعه 12 آبان 1396 07:39 ب.ظ
آیا من فکر می کنم اگر چند مقالات خود را تا زمانی که من ارائه می دهم نقل قول کنم
اعتبار و منابع به صفحه وب شما؟ سایت وبلاگ من در همان طاقچه است که شما و
کاربران من واقعا از برخی اطلاعاتی که در اینجا ارائه می دهید بهره مند می شوند.
لطفا اجازه دهید من می دانم اگر این خوب با شما. به سلامتی!
Why is my Achilles tendon burning?
جمعه 13 مرداد 1396 06:09 ب.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your blog.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did
you hire out a developer to create your theme? Great work!
Tyree
سه شنبه 10 مرداد 1396 10:02 ب.ظ
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide
credit and sources back to your site? My blog is in the exact
same niche as yours and my visitors would certainly benefit from some of the information you
present here. Please let me know if this ok with you. Thanks a lot!
Can stretching help you grow taller?
شنبه 7 مرداد 1396 07:15 ب.ظ
Hi there friends, pleasant paragraph and fastidious urging commented here, I am really enjoying by these.
Forest
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:33 ق.ظ
I really like it when individuals come together and share
ideas. Great blog, continue the good work!
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 03:46 ب.ظ
magnificent post, very informative. I ponder why the other specialists of this sector don't understand this.
You should proceed your writing. I am confident, you've a huge readers' base already!
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 09:40 ب.ظ
Everyone loves what you guys are usually up too.
This kind of clever work and exposure! Keep up
the superb works guys I've incorporated you guys
to my personal blogroll.
غلامرضا
سه شنبه 4 اسفند 1394 05:14 ب.ظ
با سلام
مصرف کننده بعضی وقت ها با توقع بی مورد یا انتقاد نا بجا محبوبیت یک محصول رو پایین بیاره. خواستم اینو به اشتراک بذارم. با تشکر.
برنامه دریافت جدیدترین یوزرنیم و پسورد نود 32
شنبه 14 شهریور 1394 10:22 ق.ظ
ســــلام !
وبلاگتان زیباست!

ما برای کاربرانی که از آنتی ویروس نود 32 استفاده میکنند ، برنامه ای طراحی کردیم که بتوانند جدیدترین یوزرنیم و پسورد نود 32 را تنها با یک کلیک دریافت کنند.
این برنامه نیاز به نصب ندارد و حجم آن کمتر از 100 کیلوبایت میباشد و هیچگونه تبلیغات مزاحم به همراه خود ندارد!
با دانلود این برنامه از این پس تنها با یک کلیک و در کمتر از 3 ثانیه جدیدترین یوزر و پسورد آنتی ویروس خود را دریافت کنید.
این برنامه کاملا رایگان میباشد و دائما پشتیبانی و آپدیت میشود.
امکاناتی دیگر مانند مشاهده قیمت ارز و طلا و مشاهده جدول لیگ برتر و ... نیز به نرم افزار اضافه میشود.
برای دانلود به وبلاگ ما بیایید.
لطفا برای حمایت از ما ، وبلاگ ما را لینک کنید.
موفق باشید
کسب درآمد از وبلاگ
سه شنبه 3 شهریور 1394 07:33 ق.ظ
سلام دوست عزیز! خوبی؟!!

مطالب وبلاگت خیلی زیبا و مفیده!

ولی چرا ازش کسب درآمد نمیکنی؟؟!

کافیه توی ((سیستم کسب در آمد پی پاپ)) ثبت نام کنی.

بعد وبلاگت رو در قسمت سایت ها ثبت میکنی.

بعد کد رو در قالب وبلاگت قرار میدی.

بعد به ازای هر بازدیدکننده که در وبلاگت کلیک کنه 45 ریال به حسابت اضافه میشه.

تسویه حساب ها به طور منظم و روزانه انجام میشه.

کافیه که امتحان کنی!

مطمئنم خوشت میاد و راضی خواهی بود!

منتظرت هستم!
نسترن
سه شنبه 30 تیر 1394 10:15 ق.ظ
سلام عزیزم
وب خیلی خوبی داری
خوشحال میشم به منم سر بزنی
سارا
سه شنبه 11 فروردین 1394 05:29 ب.ظ
سلام روز بخیر!

نوشته هات عالییییییه! حرف نداره!

منم یه وبلاگ ساختم سریال کره ای دوبله فارسی برای دانلود گذاشتم!

اگه خواستی بیا و ببین!

فعلا سریال های زیر آماده دانلود است :


1- افسانه جومونگ 2- سرزمین باد ها

3- افسانه دونگی 4- جواهری در قصر

5- سرزمین آهن 6- امپراطور دریا

7- تاجر پوسان


تمام سریال ها دوبله فارسی و کامل هستند!


اگر پیشنهاد و یا درخواست سریال داری توی نظرات برام بنویس


برای بهتر شدن وبلاگم به نظرت نیاز دارم!


حتما بیا!
سارا شکیبا
جمعه 7 فروردین 1394 12:57 ب.ظ
سلام وبلاگت قشنگه!

من بازی های آندروید زیادی توی وبلاگم گذاشتم

حتما بیا دانلود کن و نظر برام بذار!

ممنون
محمد
سه شنبه 26 اسفند 1393 07:03 ق.ظ
سلام
خیلی باحال بود مطالبت :)
با تبادل لینک موافقی؟
موافق بودی لینک کن بعد خبر بده لینکت کنم
شبکه اجتماعی فیس پلاک
دوشنبه 25 اسفند 1393 09:11 ق.ظ
سلام از وبلاگتون دیدن کردیم
عالی بود
از شما رسما دعوت میکنیم تا در شبکه ما عضو شوید و مطالبتان را به اشتراک گذارید تا بقیه هم استفاده کنند
منتظر حضور شما دوست عزیز هستیم!

با تشکر
مدیریت شبکه اجتماعی فیس پلاک
کتاب آموزش مسائل جنسی و زناشویی برای اولین بار کاملا تصویری و عکسهای واقعی
سه شنبه 14 بهمن 1393 08:17 ق.ظ
اگر سنتان زیر 18 سال میباشید خواهش میکنم این نظر رو نخونید.
کتاب آموزش مسائل جنسی و زناشویی برای اولین بار کاملا تصویری و عکسهای واقعی
این کتاب صد در صد مورد نیاز شماست چه مجرد و چه متاهل
فقط تا پایان اسفند 1393 با این قیمت استثنایی عرضه میشود.
این کتاب آموزشی مخصوص افراد بالای 18 سال بویژه زوج های جوان است.
از عواقب خودارضایی با خبرید؟
موثرترین راههای ترک ان را می دانید؟
آقایان ! از زود انزالی رنج می برید ؟
خانم ها ! همسرتان قادر به ارضا شما نیست ؟
از سایز آلت خود ناراضی هستید ؟
نظر خانم ها را در این مورد می دانید؟
میخواهید به همراه همسرتان ارگاسم طولانی و دلپذیر داشته باشید ؟
می خواهید لذت جنسی دو طرفه را تجربه کنید؟
جواب همه افراد مثبت است اما به علت حجب و حیا در خانواده ها اموزش این مسائل مهم به خوبی صورت نمیگیرد و به علت عدم اگاهی و در برخی موارد اگاهی های غیر علمی و ناقص بسیاری افراد قادر به لذت بردن ازاین عواطف و احساسات خدادادی نیستند و برعکس عامل سرخوردگی و نگرانی و تشویش و اختلال در زندگی روزمره شان نیز می شود.
این کتاب در سایر سایت های دیگر به قیمت های بالا به فروش میرود.
اما ما به دلیل اهمیت آن این کتاب را تنها با 5000 هزار تومان در اختیار شما قرار می دهیم.
برای دیدن فهرست مطالب و خرید این کتاب به وبلاگ ما مراجعه کنید.
با لینک کردن وبلاگ ما ، گامی مهم در حل مشکلات جنسی جوانان جامعه بردارید.
در صورت مسدودی وبلاگ به ما ایمیل بزنید.خرید این کتاب بسیار آسان است.

پاپ من
سه شنبه 31 تیر 1393 08:59 ب.ظ
سلام دوست عزیز!

یک پیشنهاد عالی برای کسب در آمد از وبلاگتون

سیستم کسب درآمد پاپ من

ثبت شده در ستاد ساماندهی

نرخ هر آی پی = از 70 تا 150 ریال

پاپ آپ اول = 50 ریال و دومی 25 ریال

تسویه حساب منظم و روزانه

اول از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

بعد از ثبت نام وبسایت خودتون رو ثبت کنید

بعد یک کد در قالب وبلاگتون قرار میدید

بعد به ازای هر بازدید کننده 70 تا 150 ریال دریافت میکنید

از طریق لینک زیر ثبت نام کرده و شروع به کسب درآمد کنید!

پرداخت منظم و شمارش بالا از مزیت های سایت ماست

کافی است امتحان کنید!

مطمئنم خوشتون میاد و راضی خواهید بود!


لینک ثبت نام :
http://popman.ir/user/signup/ref:437

منتظرما!


.
سه شنبه 21 خرداد 1392 02:39 ق.ظ
ئاسو جان سلام
خسته نباشید . بعرض میرساند که نشانی که سکه سور در لینکدونی حضرتعالی اشتباه می باشد در صودت امکان اصلاح فرمایید .
keskesor.persianblog.ir
سروش
شنبه 14 اردیبهشت 1392 02:12 ب.ظ
سلاو و ریز ئاسو جان
سپاس و امتنان به خاطر فعالیت های خوب فرهنگی تان . به استحضار می رساند که آدرس وبلاگ که سکه سور که محبت فرمودید و آنرا لینک کردید به آدرس ذیل تغییر یافته است تطفا آنرا اصلاح فرمایید .متشکرم
keskesor.persianblog.ir
هه لو
یکشنبه 20 فروردین 1391 02:30 ب.ظ
سلام و خسته نباشی
سال نوت هم مبارک
دوست دارم از تمامی مباحث و راهکارها مطلب بدی نه در یک مورد خاص.
بشتر سعی کن راهکار اقتصادی برای خروج از بحران را بیاری.
دوستت داریم خیلی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر